ADSL Nedir?
Asymmetric Digital Subscriber Line (Asimetrik Sayısal Abone Hattı) sözcüklerinin baş harflerinden oluşan ADSL , mevcut telefonlar için kullanılan bakır teller üzerinden yüksek hızlı veri , ses ve görüntü iletişimini aynı anda sağlayabilen bir modem teknolojisidir. Telefon hattının her ucuna bir ADSL modem eklenerek üç bilgi kanalı oluşturulur : Alış (download) , gönderiş (upload) ve POTS (Plain Old Telephone Service ) olarak adlandırılan geleneksel telefon servis kanalı. POTS kanalı , ADSL ortamı üzerinden ses iletimi için kullanılır. Böylece internete bağlı iken aynı anda telefon konuşması yapılabilmesi sağlanmış olur .
Geleneksel modemler, bilgisayardan gelen sayısal sinyalleri analog sinyallere, telefon hattından gelen analog sinyalleri de sayısal sinyallere çevirir . ADSL’in de içinde yer aldığı DSL teknolojisi ,sayısal verinin analog forma ve tekrar geriye çevrilmeyeceğini varsayan bir teknolojidir. DSL modemler sinyalleri çevirmez bunun yerine verileri sayısal olarak yollar ve alır. Sinyalleri çevirmeye gerek kalmadığından veriler normal modemlerden çok daha hızlı iletilir.Sistem asimetrik olarak çalıştığından download (şebekeden kullanıcıya) ve upload (kullanıcıdan şebekeye) hızları farklıdır. Her zaman download oranı upload oranından fazladır.
Şirketimiz ADSL kullanıcılarına minimum 512 / 128 Kbps , maksimum 2048 / 512 Kbps hızında bağlantı imkanı sağlamaktadır . Ayrıca , DSLAM cihazları bir biri arasında ve omurgaya backbone STM-1 155 Mbps gibi çok yüksek kapasiteli hatlarla bağlandığından , aynı santralden bağlanan kullanıcı sayısının artışı durumunda kullanıcıların bant genişliklerinin minimum oranda etkilenmesi temin edilmiştir.
Genellikle İnternet ihtiyaçlarını dial-up bağlantı (maksimum hız 56Kbps) ile sağlayan küçük ve orta ölçekli işletmeler düşük hız ve yüksek fatura gibi problemlerle karşı karşıyadır . ADSL , analog dial-up bağlantıya göre hem hız , hem ücret ,hem de teknolojik bakımdan üstünlüklere sahiptir. ADSL ile internete erişimde süre sınırlaması yoktur. Aylık olarak ödenen sabit ücret karşılığı 365 gün 24 saat internete bağlı kalınabilir.
Sürekli olarak bir kullanıcıya tahsis edilen ve kullanıcının her bağlantı girişiminde aldığı IP adresi statik ip adresi olarak adlandırılır. IP adreslerinin daha ekonomik kullanılması için her kullanıcıya bir statik IP adresi tahsisi yerine belirli bir IP bloğundan kullanılmayan bir IP adresi de verilebilir ki bu da dinamik IP adresi olarak adlandırılır Bu durumda kullanıcının her bağlantı girişiminde aldığı IP adresi farklı farklı olabilir . Statik IP genelde ; WEB server , mail server gibi IP adresinin başkaları tarafından bilinmesini gerektiren uygulamalar için kullanılmaktadır. Ev kullanıcıları için ise dinamik IP kullanımı daha uygundur.
ADSL’in Avantajları:
* Yeni bir alt yapıya gerek duymaksızın mevcut telefon hattı üzerinden yüksek hızda iletişim,
* Tek telefon hattı üzerinden aynı anda internet ve ses/faks özelliği,
* Kullanıcı tarafındaki cihaz maliyetinin düşük olması ve kurulum kolaylığı,
* DSL bağlantı üzerinden birden fazla bilgisayar bağlanabilmesi,
* Internet üzerinden eş zamanlı ses ve görüntü aktarımı,
* Alternatif hız seçenekleri (hiçbir donanım değişikliği yapmaksızın…)
* Servis ve kullanıcı tanımlamalarında, kullanıcının isteğine göre statik veya dinamik IP ataması,
* İletişim ağında çıkabilecek sorunların diğer veri aktarım sistemlerine göre daha hızlı çözülmesi,
* İndirme işlemleri ( download ) için harcanan sürenin 10 kata kadar azalması,
* İnternet üzerinden video konferansın kolaylıkla yapılabilmesi.
ADSL BAĞLANTI PROBLEMLERİNDE YAPILMASI GEREKENLER
ADSL bağlantılarınızda herhangi bir sorun yaşarsanız ; 444 0 375 ADSL Teknik Destek Servisi’ni arayarak ARIZA KAYDI yaptırmanız gerekmektedir. Ancak , Teknik Destek Servisini aramadan önce sizin de yapabileceğiniz kontroller ve hatta çözebileceğiniz sorunlar olduğunu unutmayınız. Bu amaçla , bilgisayar ve internet konusunda hiç bir uzmanlık gerektirmeyecek şekilde hazırlanarak aşağıda açıklanan ve maddeler halinde sıralan işlemleri yapınız.
MADDE 1: FİZİKSEL BAĞLANTILAR (Fiziksel bağlantılarınız aşağıdaki gibi olmalıdır)
Telefon hattı ile birlikte adsl modemin bağlantısı :
Telefon hattı ile birlikte adsl modemin bağlantısı ve network’e bağlantı :
AÇIKLAMA : ADSL Hattınıza Telefon , Faks veya POS cihazından sadece birini bağlayabilirsiniz. Ancak bu bağlantı için mutlak suretle CE standartlarına sahip Splitter (Ayrıştırıcı) denilen ve Alçak Frekansları geçirererek telefon hattınızın Yüksek Frekanslı Data sinyallerinden kaynaklanan parazitlerden arındırılmasını sağlayan bir aparat kullanmanız gerektiğini unutmayınız . Ayrıca ne Splitter’dan önce ne de Splitter’dan sonra Telefon Faks veya POS cihazınıza paralel başka bir cihaz bağlamayınız.Zira paralellenen cihazlar Modeminize gidecek olan ADSL sinyalini zayıflatacağından Modem senkronizasyonu yada İnternette sörf hızınızla ilgili bir takım problemler yaşayabilirsiniz.Bununla birlikte; çok fonksiyonlu veya telsiz Telefonlar ile bazı Faks cihazlarının da ADSL sinyalini zayıflattığı tespit edilmiştir.
MADDE 2: MODEM SENKRONİZASYONU
Modeminizdeki LİNE , LİNK yada DSL ışığı SÜREKLİ olarak yanmalıdır.
* Işığın SÜREKLİ yanması modeminizin senkron olduğunu gösterir.
* Işığın yanıp sönmesi (FLAŞ) modeminizin senkron olamadığını gösterir.Bu durumda :
-Telefonunuzdan çevir sesi alıp-almadığınızı kontrol ediniz.Eğer telefonunuz da çalışmıyor ise 121 numaralı TELEFON ARIZA hattını arayınız.
-Telefonunuz çalışıyor ise , hat ucunu Splitter’dan çıkararak modeme direk olarak takınız. Modeminiz senkron oluyor ise; Splitter, kablo, konnektör yada kullandığınız Telefon , Faks ,POS cihazınızla ilgili bir sorun yaşamaktasınız.
-Hala senkronizasyonu sağlayamamış iseniz; 444 0 375 numaralı ADSL Teknik Destek Hattını arayınız
* Işığın hiç yanmaması modeminizin bloke olduğunu gösterir.Bu durumda modemin arkasındaki Reset butonuna kalem ucu ile bastırarak modeminizi fiziksel olarak RESET etmeniz gerekir.
MADDE 3: BİLGİSAYAR AYARLARI : Bilgisayarınızdaki Ağ (Network) ayarlarını aşağıdaki gibi yapınız.
Win XP/2000/2003
Denetim masası / Ağ Bağlantıları / Yerel Ağ Bağlantısı / Özellikler / Ethernet Kartınızın İnternet İletişim Kuralları (TCP/IP)
Hem DNS hem de IP kısımlarını otomatik aldırmanız gerekmektedir. Ancak bazı durumlarda DNS girmeniz gerektiginde “Aşağıdaki DNS sunucu adreslerini kullan” seçeneğinden ayarlarınızı giriniz..
Win 95 / 98 / ME
Denetim masası / Ağ Bağlantıları / Yerel Ağ Bağlantısı / Özellikler / Ethernet Kartınızın İnternet İletişim Kuralları (TCP/IP)
Hem DNS hem de IP kısımlarını otomatik aldırmanız gerekmektedir. Ancak bazı durumlarda DNS girmeniz gerektiginde DNS yapılandırılması kısmında “DNS’yi etkinleştir” seçeneğinden ayarlarınızı giriniz. Ayarlarınızı tamamladıktan sonra BILGISAYARINIZI YENIDEN BASLATMANIZ gerekmektedir.
* Bilgisayarınızın ağ ayarları güncellendikten sonra Başlat ---> Çalıştır ve gelen pencereye cmd yazarak (Eğer Windows98 işletim sistemi kullanıyorsanız “command” yazınız ) enter tuşuna basınız.
* Karşınıza gelen Ms-Dos komut istemcinizde “ipconfig” yazarak enter tuşuna basınız. Çıktı olarak alacağınız görüntü aşağıdaki gibi olacaktır.
* Bu ekrandan modeminizin IP alıp almadığını görebilirsiniz. Daha ayrıntılı bilgi için “ipconfig/all” komutunu verebilirsiniz.
NOT: Bu ekranda görünen IP sadece bir örnektir.PC’nizin alacağı IP Adresi modeminizin IP grubundan olacaktır.
MADDE 4: MODEM AYARLARI :
* Modemin ayarlarına WEB arayüzünden erişmek için Internette web sayfalarına bağlanmak için kullandığınız mevcut web tarayıcınızı (internet Explorer) açınız ve adres satırına modeminizin IP Adresini yazınız. (örnek:
http://192.168.1.1/ )
* Gelen sayfaya modem ayarlarına başlamak için gerekli olan kullanıcı adı ve şifre yazılır. Bilinen başlıca modem markalarının IP adresleri ve kullanıcı ad-şifreleri şunlardır :
Modemizin Setup sayfasına ulaştığınızda aşağıda belirtilen değerleri girmeniz gerekmektedir ;
* VPI : 8 , VCI : 35
* Encapsulation : PPPoE LLC veya PPPoA VC-Mux
* User Name & Password : Türk Telekom A.Ş. tarafından verilen kullanıcı adınızı ve şifrenizi yazınız.
* Authentication : PAP
* Automatic Reconnect : ADSL bağlantısı kesildiğinde modemin yeniden otomatik olarak bağlanması için işaretlenmesi gereklidir.
* PPP Disconnect Timeout : Dakika cinsinden yazılan süre sonunda bağlantı otomatik olarak koparılır. Eğer sürekli bir bağlantı isteniyor ise bu değer 0 (sıfır) yapılmalıdır.
* Bridge : PPP oturumu modemde sonlanacak ise Disabled ; Bilgisayarda sonlanacak ise Enabled seçilir. Ancak oturum bilgisayarda sonlandırılır ise Ağ Bağlantılarına yeni bir Bağlantı oluşturulması gerekir.
* DHCP Server : Yerel Ağınızdaki(LAN) bilgisayar(PC) yada bilgisayarlarınızın modeminizin IP grubundan otomatik olarak birer IP adresi alabilmesi için bu seçeneği Enabled yapmalısınız.
* DHCP Client: Geniş Alan Ağındaki (WAN) ayarları kısmında Disabled seçilir.
* Statik IP Setting : Bu ayar , sabit IP alan kullanıcılar içindir.Ancak abonenin statik IP’si olsa dahi modeme yazılması istenmez. Zira sistem zaten modemin her bağlantısında aynı IP’yi atamaktadır.
* Subnet Mask : IP dağıtılan bütün bilgisayarların aynı havuzda olması için 255.255.255.0 olmalıdır.
* NAT : LAN ile WAN bağlantıları arasında dinamik ağ adresi ve port dönüşümü ( Dynamic NAPT ) sağlar. Bu seçenek mutlaka ‘yes , on , Enabled yada Sua-only ’ şeklinde işaretlenmelidir.
* DNS: İnternet yoluyla erişilecek adresin Ad ve IP dönüşümünü sağlar.Örneğin:
http://mail.ttnet.net.tr yazdığınızda bu adres çözümlenerek 212.156.4.141 ip‘si elde edilir ve bu sayfaya erişiminiz sağlanır. Ancak Modem içerisine yada TCP/IP özellikleri kısmına herhangi bir DNS sunucu IP’si yazmayınız, böylece sistem sizi otomatik olarak bir DNS Server’a yönlendirecektir.
* Tüm ayarları yaptıktan sonra ‘submit ’ ve ‘save and reboot’ yapınız.Modeminizin ışıklarının sönerek yeniden senkron olması gerekir.Işıklarda bir değişim olmuyor ise modeminizi kapatarak yeniden açınız.
MADDE 5: IP KONTROLÜ :
* Modemimizin almış olduğu IP’yi görmek için : System Status ---> WAN İnformation ( şekil-a )
* Bilgisayarınızın modeminizden almış olduğu IP’yi görmek için : İşletim sisteminiz,
- Windows98 ise: Başlat ---> Çalıştır ---> winipcfg
- Windows2000 , Millenium yada XP ise: Başlat---> Çalıştır---> cmd---> ipconfig veya detaylı olarak görmek istiyorsanız ipconfig/all yazınız.
* Bilgisayarınızdan herhangi bir adrese ulaşmak için izlenen yolu inceleme isterseniz :
Başlat---> Çalıştır---> cmd---> tracert www………………. komutunu verebilirsiniz.
* İnternette sörf yapabiliyorsanız modeminizin almış olduğu IP’yi
http://speedtest.ttnet.net.tr ,
http://ipadresimne.com , yada
http://showmyip.com sayfalarından da öğrenebilirsiniz.
( şekil-a )
NOT : Yukarıdaki örnekte modem sistemden 81.214.222.61 IP’sini almıştır.
NOT : Yukarıdaki örnekte Bilgisayar modemden 192.168.1.51 ip’sini almıştır.
* Modem IP alamamış ise; modeminizin ayarları ile kullanıcı adı ve şifrenizin doğru olup olmadığını kontrol ediniz.Kullanıcı adınızın sonuna ‘……..@ttnet ’ yazmayı unutmayınız.
* Modeminiz hala IP alamamış ise ; 444 0 375 ADSL Teknik Destek Servisini arayınız.
MADDE 6: SAYFA AÇAMAMA YADA HIZ PROBLEMİ :
* Sayfa açamamanın en başta gelen sebepleri DNS problemleri ve Bilgisayarlardaki Virüs yada Ajan yazılım (Spy)’lardır.Öncelikle genel bir DNS problemi olup olmadığı araştırınız. Bu amaçla örnek olarak;
http://212.156.4.141 yazdığınızda
http://mail.ttnet.net.tr sayfası ,
http://195.175.23.74 yazdığınızda
http://speedtest.ttnet.net.tr sayfası ,
http://212.174.189.122 yazdığınızda
www.meb.gov.tr sayfası ,
http://64.233.167.147 yazdığınızda
www.google.com.tr sayfası ,
http://213.243.16.216 yazdığınızda
www.hurriyetim.com.tr sayfası ,
http://212.101.97.35 yazdığınızda
www.mynet.com sayfası açılıyor ise ;
genel bir DNS problemi olduğu sonucuna varmalısınız. Ancak, DNS IP’lerini PC yada modeminize girmediğinizden; girmiş iseniz kullanılan DNS IP’lerini doğru olarak yazdığınızdan emin olunuz.
Kullanılan DNS IP’sinin tespiti için: Başlat---> Çalıştır---> cmd---> nslookup komutunu giriniz
* Herhangi bir DNS problemi yok ise virüs yada spy olup olmadığını araştırınız.Öncelikle tüm internet sayfalarını kapatınız. Daha sonra ; Başlat--->Çalıştır---> cmd---> netstat komutunu giriniz. Bu komutun ardından sıralanan tüm bağlantılar , arka planda çalışarak değişik adreslere bağlantı kurarak sizin download yapmanızı engelleyen Virüs yada Spy’lardır.Bunları silmek için Anti-virus veAnti-spy programlarını kullanabilirsiniz.En sık kullanılan ve ücretsiz olarak indirerek sahip olabileceğiniz bazı Anti-Spy programları şunlardır:
http://www.microsoft.com sitesinde yer alan Windows AntiSpyware (Beta)
http://www.download.com sitesinde yer alan Spybot-Search & Destroy
Not: Bu programları, Bilgisayarınıza Spy’lar girerek tüm Download bandınızı işgal etmeden önce indirmeniz gerektiğini unutmayınız. Ancak yüklememişseniz CD ile temin ederek de yükleyebilirsiniz.